100. výročie zlúčenia spoločností Škoda a Laurin & Klement

V roku 1925, keď mladoboleslavská spoločnosť Laurin & Klement slávila 30 rokov existencie a 20 rokov výroby automobilov, sa stala súčasťou priemyselného a zbrojárskeho koncernu Škoda. Silný strategický partner pod značkou Škoda odštartoval veľkorysý investičný program: transfer špičkových technológií vrátane zavedenia pásovej výroby, modelovú ofenzívu a posilnenie pozícií na domácom trhu aj v zahraničí.

› 12. septembra 1925 došlo k fúzii mladoboleslavskej automobilky Laurin & Klement s plzenským priemyselným koncernom Škoda
› Po spojení oboch značiek nasledoval dynamický rast automobilky Škoda, podporený výraznými investíciami do vývoja, výroby i distribúcie vozidiel. Označenie Laurin & Klement nesú najvyššie výbavové verzie vozidiel Škoda od roku 1995
› Vstup koncernu Volkswagen v roku 1991 priniesol automobilke Škoda zásadný impulz pre rast, technologický rozvoj a globálnu expanziu v 21. storočí

Bratislava, 16. septembra 2025 – V roku 1925, keď mladoboleslavská spoločnosť Laurin & Klement slávila 30 rokov existencie a 20 rokov výroby automobilov, sa stala súčasťou priemyselného a zbrojárskeho koncernu Škoda. Silný strategický partner pod značkou Škoda odštartoval veľkorysý investičný program: transfer špičkových technológií vrátane zavedenia pásovej výroby, modelovú ofenzívu a posilnenie pozícií na domácom trhu aj v zahraničí. Označenie Laurin & Klement nesú od roku 1995 najvyššie výbavové verzie vozidiel Škoda. Filozofia Laurina a Klementa, postavená na inovácii, precíznosti a vášni pre mobilitu, zostáva pevnou súčasťou DNA značky.

Silný partner v kritickom období

História plzenskej strojárne siaha do roku 1859, o desať rokov neskôr ju odkúpil inžinier Emil Škoda. Pod jeho vedením a s jeho menom sa podnik stal najväčšou priemyselnou firmou Rakúsko-Uhorska a spolupracoval aj s automobilkou Laurin & Klement. V dvadsiatych rokoch oba podniky bojovali s povojnovými hospodárskymi ťažkosťami a rozpadom tradičných trhov. V roku 1924 navyše továreň L&K v Mladej Boleslavi ťažko poškodil požiar. Václavovia Laurin a Klement sa teda rozhodli nájsť silného strategického partnera. Spoločnosť L&K vtedy zamestnávala 1 125 ľudí, zatiaľ čo Škoda Plzeň mala viac než 30 000 zamestnancov, ale jej automobilová produkcia bola skôr symbolická a zameriavala sa na licenčnú výrobu anglických úžitkových parných vozidiel Sentinel a luxusných osobných áut Hispano-Suiza. Na rozdiel od iných zvažovaných variantov dávalo spojenie so Škodou Plzeň záruku zachovania samostatného vývoja a výroby automobilov v Mladej Boleslavi.

S vykonaním fúzie vyjadrili 20. júla 1925 súhlas valné zhromaždenia oboch spoločností, akcie boli vymenené v pomere 2:1 (L&K/Škoda). Rozhodujúcim dňom sa však stal až 12. september 1925, keď ministerstvo vnútra fúziu schválilo. K vymazaniu spoločnosti L&K z obchodného registra došlo 29. decembra, jej tradičné logo sa spolu s označením Škoda naďalej používalo na modeloch predstavených do augusta 1925. Mladoboleslavská automobilka vyšla z fúzie zásadne posilnená, čo potvrdila nastupujúca svetová hospodárska kríza. Spojenie s plzenskou centrálou bolo násilne pretrhnuté zoštátnením v roku 1945.

Laurin & Klement dnes

Spoločnosť L&K bola síce ako samostatný výrobca oficiálne vymazaná z obchodného registra, práva k legendárnej značke vrátane ikonického secesného loga však zostávajú vo vlastníctve automobilky Škoda. Zákazníci sa s ním stretávajú pri najvyšších výbavových stupňoch modelov Škoda, pričom túto tradíciu odštartovala v roku 1995 Škoda Felicia Laurin & Klement s koženým čalúnením, tmavomodrým lakom s perleťovým efektom, 13-palcovými liatymi kolesami v retro štýle a i. Zásadné modely z éry L&K patria medzi zdroje inšpirácie dizajnérov Škoda Auto, k úspechom na pretekárskych tratiach sa už od roku 1901 hlási aj Škoda Motorsport a nie je náhodou, že nový kancelársky komplex nesie názov Laurin & Klement Kampus. Rečou čísel: pred 100 rokmi vyrobilo 1 800 zamestnancov 833 vozidiel, v roku 1991 pripadalo na 16 974 Škodovákov 172 074 vozidiel a vlani dodala Škoda, celosvetovo zamestnávajúca približne 40 000 osôb, zákazníkom už viac než 926 000 automobilov. Študenti Stredného odborného učilišťa Škoda Auto tento rok upravili vozidlo Škoda Superb Combi na sprievodné vozidlo pre cyklistické preteky, ktorého názov L&K 130 a špeciálny dizajn tiež pripomínajú 130-ročnú históriu spoločnosti Škoda Auto.

 

Celý text tlačovej správy nájdete na Škoda Storyboard-e.

PRIHLÁSTE SA NA ODBER
STORYBOARD