ŠKODA VISION X: Tretí model rodiny vozidiel SUV značky ŠKODA

5. března 2018
Štúdia ŠKODA VISION X je prvým hybridným automobilom v histórii značky ŠKODA, ktoré kombinuje pohon na zemný plyn, benzín a elektrinu
  • Štúdia ŠKODA VISION X je prvým hybridným automobilom v histórii značky ŠKODA, ktoré kombinuje pohon na zemný plyn, benzín a elektrinu
  • Kompaktné rozmery, dizajn s kryštalickými prvkami
  • Dynamický interiér, veľké displeje a inovatívne funkcie infotainmentu
  • Koncepcia pohonu umožňuje veľmi nízke hodnoty emisií CO2, iba 89 g/km
  • Dizajn karosérie ponúka pohľad na budúci sériovo vyrábaný model

Športový, kompaktný a plný pokročilých technológií. Tak vidí ŠKODA budúci mestský crossover. Nová štúdia prináša charakteristické znaky úspešných modelov SUV značky ŠKODA do ďalšieho segmentu vozidiel. ŠKODA VISION X má premiéru na medzinárodnom autosalóne v Ženeve 2018. Kompaktné rozmery, krátke previsy a precízne línie zdôrazňujú dynamický a športový charakter tohto automobilu. Interiér ponúka inovatívne funkcie infotainmentu. Veľkou novinkou je k životnému prostrediu šetrná koncepcia pohonu – kombinuje prevádzku na CNG, benzín a na elektrinu, ktorá zabezpečuje rýchlu odozvu, väčšiu pružnosť a emisné hodnoty CO2 pod hranicou 90 g/km.

„Koncepčnou štúdiou ŠKODA VISION X, ktorá sa vyznačuje emocionálnym dizajnom, moderným pohonom a plnou konektivitou, predstavujeme našu víziu moderného mestského crossoveru,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier a dodáva: „Dizajn karosérie ponúka konkrétny pohľad na tretieho člena úspešnej rodiny automobilov SUV. S jeho pomocou nadchneme v budúcnosti pre značku ŠKODA ešte viac zákazníkov.

Štúdia ŠKODA VISION X je už na prvý pohľad SUV tradičnej českej značky. Novým mestským crossoverom vstupuje spoločnosť ŠKODA AUTO do ďalšieho, logického kroku svoje stratégie vozidiel SUV.

ŠKODA VISION X spája dynamické vlastnosti, všestrannosť a pôžitok z jazdy v mestskej premávke, ale aj v teréne. Svojimi kompaktnými vonkajšími a vnútornými rozmermi a pokročilými prvkami infotainmentu bude štúdia skvele vyhovovať modernému, aktívnemu životnému štýlu cieľových zákazníkov.

Výlety do prírody a športové aktivity predstavujú oblasti, v ktorých robustný, mestský crossover ukazuje svoje silné stránky. Koncepčné vozidlo ponúka pohľad na budúci model, ktorý pokračuje v SUV ofenzíve značky ŠKODA po úspešnom uvedení modelov ŠKODA KODIAQ a ŠKODA KAROQ na trh a ako mestský crossover rozširuje rodinu vozidiel SUV značky ŠKODA.


Ekologicky šetrná koncepcia pohonu poskytuje viac dynamiky a menej emisií

Progresívna technika je použitá aj v hnacom ústrojenstve štúdie ŠKODA VISION X, navrhnutom s ohľadom na dynamické vlastnosti i ekologickú prevádzku. Moderne usporiadaný hybridný systém zabezpečuje rýchlu odozvu a nízke hodnoty emisií. ŠKODA tak prvýkrát využíva spojenie úsporného a veľmi ekologického spaľovacieho motora s remeňom poháňaným štartovacím generátorom vpredu a elektromotorom na zadnej náprave. Ten je schopný sa sám postarať o pohon vozidla na krátkych cestách. ŠKODA VISION X môže vďaka inovatívnemu hnaciemu ústrojenstvu využívať podľa potreby pohon predných, zadných alebo všetkých kolies. V bežnej prevádzke dosahuje pokročilý hybridný systém štúdia ŠKODA VISION X kombinovanú hodnotu emisií 89 g/km.

Spaľovacím motorom je agregát 1,5 TSI G-TEC, štvorvalec, preplňovaný turbodúchadlom, vyvinutým špeciálne na spaľovanie stlačeného zemného plynu, resp. benzínu. Stlačeným zemným plynom môže byť klasický zemný plyn, bioplyn alebo syntetický plyn e-gas, vyrábaný z obnoviteľných zdrojov energie. Už pri prevádzke na klasický zemný plyn vypúšťa vozidlo na CNG o 18 až 25 % menej emisií CO2, než model s benzínovým motorom s porovnateľným výkonom. Tiež podiel oxidu dusíka, jemného prachu a ďalších škodlivých látok je výrazne nižší v porovnaní s benzínovými alebo naftovými motormi. Prímesou bioplynu sa emisie CO2 ďalej znižujú. V prípade 100 % podielu bioplynu alebo syntetického plynu je prevádzka vozidla s pohonom na CNG z hľadiska produkcie emisií CO2 neutrálna.

Maximálny výkon spaľovacieho motora je 96 kW (130 k), maximálny krútiaci moment je 200 Nm. Prvá nádrž na CNG sa nachádza pod zadnými sedadlami, druhá je umiestnená za zadnou nápravou. Zážihový motor poháňa prednú nápravu, kolesá zadnej nápravy poháňa elektromotor. Ten sa v prípade potreby zapne, napr. pri rozjazde zapája dodatočnú hnaciu silu (tzv. Boost efekt) alebo zlepšuje trakciu na klzkej vozovke a na nespevnených cestách. Kapacita kompaktných akumulátorov stačí na to, aby ŠKODA VISION X prešla na čisto elektrický pohon vzdialenosť až 2 km. Štúdia sa tak môže pohybovať napríklad na sídlisku, v nízkoemisnej zóne v mestách, alebo vo voľnej prírode iba pomocou elektromotora a tým aj takmer nehlučne a bez emisií. Štúdia ŠKODA VISION X je prvé vozidlo značky ŠKODA s pohonom všetkých kolies, ktoré nepotrebuje kardanový hriadeľ.

Pohonnú jednotku na CNG podporujú dva elektromotory. Spaľovací motor spojený s remeňom, poháňaným štartovacím generátorom (RSG) a druhý elektromotor na zadnej náprave, spoločne zabezpečujú funkciu pohonu všetkých kolies. Druhý elektromotor napája 48 V lítium-iónový akumulátorový systém. Vďaka rekuperácii sa lítium-iónová batéria nabíja počas jazdy. Pri brzdení a plachtení premieňa štúdia ŠKODA VISION X kinetickú energiu na elektrickú, ukladá ju a potom využíva na jazdu. Ako je pre elektromotory typické, maximálny krútiaci moment 70 Nm je k dispozícii ihneď pri štarte. To zrýchľuje odozvu pri rozjazde a pružnosť pri zrýchlení počas jazdy. K výhodám použitých kompaktných akumulátorových batérií patrí predovšetkým nižšia hmotnosť, vysoká kapacita a cenová dostupnosť.

V každodennej prevádzke zabezpečuje inteligentné riadenie hybridného systému najlepšiu súčinnosť spaľovacieho motora a elektromotora. Navyše voľba jazdného profilu umožňuje ovládanie pohonu podľa výberu vodiča. Stlačením tlačidla si vodič volí čisto elektrický jazdný režim, v ktorom štúdia ŠKODA VISION X jazdí úplne bez emisií.

Štúdia jazdí podľa potreby s pohonom predných, zadných alebo všetkých kolies. Zadné kolesá na ceste prenášajú krútiaci moment až 1000 Nm. Celkový dojazd na jedno natankovanie CNG/benzín predstavuje až 650 kilometrov.

Systémový výkon oboch pohonných jednotiek umožňuje štúdii ŠKODA VISION X zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 s; maximálna rýchlosť predstavuje 200 km/h.


Dizajn typický pre značku ŠKODA s kryštalickými prvkami a kompaktnými rozmermi

„Dizajn štúdie ŠKODA VISION X vyjadruje radosť zo života a nadšenie pre aktívny životný štýl v meste,“ hovorí šéfdizajnér spoločnosti ŠKODA AUTO Oliver Stefani a dodáva: „Dizajnový jazyk, typický pre modely SUV značky ŠKODA, sa prenáša dôsledne na automobil, ktorý mieri do ďalšieho nového segmentu.“

Dizajn exteriéru štúdie odkazuje na posledný vývoj aktuálneho dizajnového jazyka modelov SUV značky ŠKODA. Štúdia ŠKODA VISION X je 4 255 mm dlhá, 1 807 mm široká a 1 537 mm vysoká s rázvorom 2 645 mm. Batožinový priestor má objem 380 l. Robustný dojem umocňujú dvadsaťpalcové dvojfarebné hliníkové kolesá v dizajne 3D s leštenými hliníkovými dielcami a lúče kolies s kryštalickým dizajnom a lakovaním v antracitovej matnej farbe.

Typickým znakom vozidiel SUV značky ŠKODA je tiež Tornado línia, ktorá prechádza od predných svetlometov až k zadku, kontúry bočných okien, zužujúce sa smerom k zadnej časti a výrazné lemy blatníkov. Emocionálny vzhľad zvýrazňuje najmä lakovanie karosérie v kombinácii farieb zelená Flex a antracitová. Vybrané prvky v interiéri majú rovnakú farbu ako karoséria.

Maska chladiča s vertikálnymi dvojitými lamelami, typická pre značku ŠKODA a logo ŠKODA, umiestnené nad ňou, na kapote motora, dávajú na prvý pohľad najavo, že štúdia patrí do rodiny vozidiel SUV českej automobilky. Maska chladiča i logo sú podsvietené.

Charakteristický tvar dvojdielnych predných svetlometov, ktoré zvýrazňujú robustný a ochranný charakter štúdie ŠKODA VISION X, nadväzuje na dizajn predchádzajúcich modelov SUV ŠKODA KAROQ a ŠKODA KODIAQ. V štúdii ŠKODA VISION X sú však po novom usporiadané jednotlivé funkcie svetiel. Jemne tvarované horné svetlomety, každý so štyrmi šošovkami z ručne brúseného krištáľu, ponúkajú funkciu svetla pre denné svietenie a funkciu smerového svetla s technológiou LED. Diódy smerového svetla sa pohybujú ako bežiaci pás (funkcia postupného rozsvietenia). Svetlá, ktoré sa nachádzajú pod nimi a ktoré sú tiež vyrobené z brúseného krištáľu, ponúkajú LED stretávacie svetlo a LED diaľkové svetlo.

Prepracovaný tvar, ktorý je napriek tomu typický pre značku ŠKODA, majú aj trojrozmerné LED zadné skupinové svetlá štúdie ŠKODA VISION X. Sú tiež dvojdielne, pričom oba prvky, ktoré sú od seba oddelené a zapustené do zadnej časti vozidla, tvoria spoločne tvar písmena C, typický pre automobily ŠKODA. Precíznu líniu završujú ostro rezané prvky z krištáľového skla, ktoré sú zasadené do obvodu zadných svetlometov. Koncové svetlo, umiestnené v hornom svetlomete, je tvorené LED diódami, ktoré majú rovnaký trojrozmerný tvar ako diódy svetla pre denné svietenie v hornej časti predných svetlometov.

Línie štúdie, typické pre aktuálny dizajnový jazyk značky ŠKODA, sa inšpirujú kryštalickými tvarmi. Nachádzajú sa na predných svetlometoch, zadných skupinových svetlách aj na vonkajších spätných zrkadlách koncepčného vozidla. Kryštalický dizajn, ktorý odkazuje na remeselné umenie českých sklárov, sa premieta aj do výberu exkluzívnych materiálov pre obzvlášť výrazné prvky štúdie ŠKODA VISION X, akými sú napríklad ozdobná lišta a dvojité lamely masky chladiča, logo ŠKODA na kapote motora a ozdobné prvky vo vonkajších spätných zrkadlách. Na zadnej časti sa už nenachádza logo, ale veľký nápis ŠKODA.


Nový dizajn interiéru

Interiér koncepčného vozidla ponúka pre značku ŠKODA typicky veľkorysý a variabilný priestor pre cestujúcich aj pre batožinu. Široká prístrojová doska so štýlovými a vyváženými plochami je výrazná a ergonomicky tvarovaná. Jej línia vychádza z charakteristického tvaru prednej časti kapoty motora. Na prístrojovej doske sa nachádzajú trojrozmerné prvky, napríklad vo výduchu vzduchu. V interiéri sa tiež nachádza mnoho špeciálnych prvkov, ktoré podčiarkujú všestranný charakter štúdie ŠKODA VISION X so zameraním na šport.

Aktívny životný štýl sa odráža aj vo výbere materiálov na povrch sedadiel, výplne dverí, stredovú konzolu a palubnú dosku. Robustný a športový charakter interiéru štúdie ŠKODA VISION X dotvára kombinácia priedušných textilných látok, umelej kože a pogumovaných povrchov.

Povrch stredovej konzoly štúdie ŠKODA VISION X je z brúseného skla, ktoré umožňuje výhľad na displej. Displej prepojený s riadením pohonu zobrazuje tok energie oboch motorov a fungovanie pohonu. Viacfarebné grafiky zobrazujú krútiaci moment, poháňajúci kolesá prednej a zadnej nápravy.


Pokročilá technológia a dizajn infotainmentu a konektivity

Najnovšie funkcie infotainmentu a konektivity sú dostupné pre takmer všetky modely značky ŠKODA. Štúdia ŠKODA VISION X pokračuje v digitalizácii modelov značky ŠKODA ponukou digitálnych služieb, ako sú napríklad Smart Parking, HoppyGo, TwoGo alebo CareDriver. Tieto služby:

  • navádzajú vodičov k voľnému parkovaciemu miestu,
  • ponúkajú vozidlo na prenájom v čase, keď nie je využité,
  • ponúkajú možnosti spolujazdy,
  • alebo sa starajú napríklad o vyzdvihnutie detí v materskej škole, keď to rodičia včas nestíhajú.

Tieto inovatívne funkcie prinášajú veľmi intenzívny, špecifický a emocionálny pôžitok z jazdy v štúdii ŠKODA VISION X. Boli vyvinuté v ŠKODA AUTO DigiLabe, ktorý tvorí nápady a posilňuje inovácie českej automobilky v oblasti digitalizácie. DigiLab vyvíja základy nových konceptov mobility, komunikácie Car2X, mobilných online služieb a mnohých ďalších technologických riešení, ktoré digitálne prepojujú vozidlá, ich používateľov a vonkajšie okolie.

Vďaka službám ŠKODA Connect sú cestujúci v štúdii ŠKODA VISION X vždy online. Na palube je aj digitálny prístrojový panel, ktorý ponúka možnosti individuálneho výberu a usporiadanie jednotlivých informácií. Koncepčné vozidlo tiež disponuje úplne novo vyvinutým palubným monitorom s novým digitálnym rozhraním HMI. Farebný displej s vysokým rozlíšením a dotykovou obrazovkou je integrovaný ako samostatný monitor nad stredovou konzolou do prístrojovej dosky. Po otvorení dverí sa vodičovi zobrazí individuálne nastaviteľná uvítacia obrazovka, ktorá potom slúži ako hlavný displej a ovládacia jednotka ku všetkým funkciám infotainmentu a konektivity, ktoré sú počas jazdy k dispozícii. Zároveň dochádza k aktivácii osobného nastavenia sedadla vodiča a komfortných funkcií - klimatizácie a ventilácie a obľúbenej hudby, ktoré sú uložené v kľúči.

Zobrazeniu funkcií na digitálnom prístrojovom paneli a centrálnom palubnom monitore pomáhajú nové režimy prezentácie a grafiky, ktoré tiež vyvinul ŠKODA AUTO DigiLab. Použité svetelné efekty sú farebne zladené.

Stlačením tlačidla sa vysunie palubný monitor s integrovanou dokovacou stanicou, kam je možné zasunúť smart telefón. Zapojením mobilného telefónu je možné vďaka online pripojeniu alebo aplikáciám inteligentného telefónu na palube štúdie ŠKODA VISION X ihneď využívať všetky integrované funkcie infotainment systému. Ďalej je možné využiť adresy a záznamy kalendára uložené v smartfóne a individuálne jazdné správanie vodiča na vyhľadanie ďalšieho cieľa cesty a návrh rôznych trás.


Simply Clever: Posledný kilometer na elektricky poháňaných skateboardoch

Koncept Simply Clever štúdie ŠKODA VISION X obsahuje ďalší ekologický prvok. Batožinový priestor obsahuje špeciálny systém, ktorým možno upevniť dva elektricky poháňané skateboardy. Bezpečne sú uložené tiež dve helmy a dron s kamerou, ktorou možno zaznamenať videoklip z jazdy na skateboarde. V operadlách športových sedadiel vodiča a spolujazdca sú tiež pripevnené vyberateľné ochranné pomôcky, ktoré chránia krčnú chrbticu a chrbát jazdca na skateboarde. V stredovej konzole sú integrované dve športové fľaše.


Stratégia v oblasti elektromobility

V stratégii celosvetového rastu spoločnosti ŠKODA AUTO zohráva elektromobilita kľúčovú úlohu. Elektrifikácia modelov ŠKODA sa začne už v roku 2019 uvedením modelu ŠKODA SUPERB s plug-in hybridným pohonom. Okrem výroby elektrických vozidiel bude závod v Mladej Boleslavi už od roku 2019 vyrábať aj elektrické komponenty pre plug-in hybridné modely niekoľkých značiek koncernu Volkswagen. Čoskoro potom bude nasledovať prvý sériovo vyrábaný automobil značky ŠKODA s čisto elektrickým pohonom. Do roku 2025 značka ŠKODA výrazne rozšíri ponuku hybridných automobilov a modelov s čisto batériovým pohonom v rôznych segmentoch vozidiel.

Najnovšie správy