› Hospodárske výsledky: Skupina Škoda Auto Group s rekordnými tržbami 26,5 miliardy eur, prevádzkový zisk vzrástol o 182,3 % na 1,8 miliardy eur; rentabilita tržieb dosiahla 6,7 %
› Globálny odbyt: Škoda Auto dodala o 18,5 % viac vozidiel ako v predchádzajúcom roku a zaznamenala ďalší rast dodávok plne elektrickej rodiny modelu Enyaq (+52,1 %)
› Medzinárodný rozvoj: Vstup na rýchlo rastúce trhy Vietnamu a Kazachstanu
› Prebiehajúca transformácia: Výsledky ako základ pre úspešné zvládnutie kolísavých tendencií trhu a investovanie miliárd eur do e-mobility
› Výhľad na rok 2024: Plne elektrické kompaktné SUV Elroq pribudne do rodiny elektrických vozidiel
Bratislava, 15. marca 2024 – Skupina Škoda Auto¹ dosiahla v roku 2023 historicky najvyššie tržby vo výške 26,5 miliardy eur (2022: 21,0 miliardy eur; +26,2 %). Spoločnosť výrazne zvýšila svoj prevádzkový zisk, a to o 182,3 % na 1,8 miliardy eur (2022: 628 miliónov eur). Rentabilita tržieb dosiahla 6,7 % a aj tá bola vyššia ako v predchádzajúcom roku (2022: 3 %). Škoda Auto dodala v minulom roku zákazníkom na celom svete 866 800 vozidiel (+18,5 %), pričom najväčší percentuálny nárast zo všetkých modelov zaznamenal plne elektrický model Enyaq (81 700 vozidiel; +52,1 %). Tento model sa zároveň stal jedným z najpredávanejších elektrických vozidiel na mnohých európskych trhoch. Vstupom na vietnamský a kazašský trh pokračovala česká automobilka aj v napĺňaní svojej stratégie internacionalizácie. Automobilka ďalej realizuje plány v oblasti digitalizácie a elektrifikácie: v nasledujúcich rokoch vynaloží v súvislosti s elektromobilitou miliardy eur. Spolu s pozitívnymi finančnými výsledkami sú tieto opatrenia predpokladom dlhodobého úspechu v rýchlo sa meniacom odvetví.
Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto, hovorí: "Našimi výsledkami v roku 2023 sme opäť preukázali odolnosť nášho obchodného modelu a značnú flexibilitu. Zvolená stratégia sa ukázala ako veľmi efektívna a pestrá modelová ponuka, ktorá obsahuje to najlepšie v kategórii vozidiel so spaľovacími motormi aj medzi elektromobilmi, naďalej oslovuje našich zákazníkov. Úprimne ďakujem všetkým škodovákom, našim predajcom a obchodným partnerom na celom svete za ich vytrvalé úsilie. Práve oni umožnili dosiahnuť takýto výsledok v náročných podmienkach a v rýchlo sa meniacom trhovom prostredí. Uvedomujeme si, že úspech je len momentálny, pretože konkurencia neustále rastie a globálne trhy i spotrebiteľská dôvera zostávajú rozkolísané. Avšak tento pevný základ a naše strategické opatrenia sú zásadným predpokladom pre to, aby sme pokračovali v potrebných investíciách do našej budúcnosti. Dnes predstavujeme ďalší dôležitý krok týmto smerom: dizajnovú štúdiu nového plne elektrického mestského crossoveru Škoda Epiq, ktorý bude oficiálne predstavený v roku 2025 s cenou približne 25 000 eur, vďaka čomu sa e-mobilita stane ešte dostupnejšou."
Holger Peters, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť financií, IT a právnych záležitostí, hovorí: "V roku 2023 sme dosiahli najvyššie tržby v histórii našej spoločnosti. Výsledných 26,5 miliardy eur bolo o 26,2 percenta viac ako v minulom roku. Zároveň sme viac ako zdvojnásobili rentabilitu tržieb, a to na 6,7 percenta - bez mimoriadnych výdavkov spojených s ukončením našich aktivít v Rusku by to bolo dokonca až 7,5 percenta. Je to dôkaz toho, že náš úsporný program Next Level Efficiency+ a opatrenia, ktoré sme prijali, prinášajú želaný efekt. Takto posilnení pokračujeme v transformácii a investíciách do elektromobility a digitalizácie aj napriek volatilnému trhu a neistote v oblasti geopolitickej situácie."
Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť predaja a marketingu, dodáva: "V roku 2023 sme dosiahli skvelé predajné výsledky s modelom Enyaq, ktorý obsadil štvrtú priečku medzi všetkými plne elektrickými vozidlami v celej Európe. V Nemecku, na našom najväčšom trhu, sa dokonca umiestnil na treťom mieste a v Českej republike a na Slovensku bol vôbec najpredávanejším elektromobilom. Pokrok sme dosiahli aj v ďalších strategických oblastiach: v našom inovačnom centre Škoda X sme pokračovali v dôslednej digitalizácii kontaktu so zákazníkmi a služieb spojených s užívaním vozidla, ako sú Pay to Park alebo Pay to Fuel. A podnikli sme aj ďalšie kroky na získanie nových zákazníkov: nedávnym vstupom na dôležitý rastový trh Vietnamu posilňujeme našu pozíciu v regióne ASEAN. Po nadviazaní strategickej spolupráce s partnerom v Kazachstane sme navyše v tomto roku pripravení opäť vstúpiť aj na tento sľubne sa rozvíjajúci trh."
Rastúce dodávky nových automobilov, vynikajúce hospodárske výsledky
Škoda Auto dodala zákazníkom v roku 2023 celkovo 866 800 vozidiel, čo je o 18,5 % viac ako v predchádzajúcom roku, pričom zďaleka najväčší nárast spomedzi všetkých modelov značky Škoda zaznamenal plne elektrický model Enyaq, a to o 52,1 %. Z finančného hľadiska dosiahla skupina Škoda Auto v roku 2023 rekordné tržby vo výške 26,5 miliardy eur (2022: 21,0 miliardy eur; +26,2 %). Spoločnosť výrazne zvýšila svoj prevádzkový výsledok o 182,3 % na 1,8 miliardy eur (2022: 628 miliónov eur). Vyššia ako v minulom roku bola aj rentabilita tržieb, a to 6,7 % (2022: 3 %). Škoda Auto dosiahla tento výsledok napriek náročnému trhovému prostrediu, geopolitickým neistotám, rastúcim cenám materiálov a surovín či klesajúcej kúpnej sile. Automobilka tento základ využije na ďalšie rozsiahle investície do svojho rozvoja v budúcnosti.
Škoda Auto Group¹ - Kľúčové ekonomické ukazovatele za január až december 2023**
| | | | 2023 | 2022 | Zmena | |
Dodávky zákazníkom | | vozidiel | | 866 800 | 731 300 | 18.5 % | |
Dodávky zákazníkom, bez Číny | | vozidiel | | 844 000 | 686 700 | 22,9 % | |
Výroba3) | | vozidiel | | 1 006 800 | 862 000 | 16,8 % | |
Odbyt4) | | vozidiel | | 1 056 000 | 862 600 | 22,4 % | |
Tržby | | mil. eur | | 26 536 | 21 026 | 26,2 % | |
Prevádzkový výsledok | | mil. eur | | 1 773 | 628 | 182,3 % | |
Rentabilita tržieb | | % | | 6,7 | 3,0 | | |
Rentabilita tržieb bez Ruska5) | | % | | 7,5 | 6,2 | | |
Investície | | mil. eur | | 1 913 | 2 009 | -4,8 % | |
Čistý peňažný tok | | mil. eur | | 938 | 489 | 91,8 % | |
1) Skupinu Škoda Auto Group tvoria spoločnosti Škoda Auto a.s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. a do mája 2023 to bola aj spoločnosť OOO Volkswagen Group Rus, ktorej finančné výsledky sú až do tejto doby zahrnuté.
2) Percentuálne odchýlky sú vypočítané z nezaokrúhlených čísel.
3) Zahŕňa výrobu v skupine Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážnych závodoch v Číne, na Slovensku a v Nemecku, ale vrátane ostatných koncernových značiek, ako sú Seat, VW a Audi; výroba vozidiel bez čiastkových/kompletných zostáv.
4) Zahŕňa odbyt skupiny Škoda Auto Group predajným spoločnostiam, vrátane ďalších koncernových značiek ako Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozidiel bez čiastkových/kompletných zostáv.
5) V máji 2023 koncern Volkswagen zavŕšil predaj svojich aktív v spoločnosti OOO Volkswagen Group Rus spoločnosti OOO Art-Finance podporovanej ruským predajcom Avilon.
Obsiahle modernizované atraktívne modelové portfólio
Tieto hospodárske výsledky boli z veľkej časti dosiahnuté vďaka modernému modelovému portfóliu, ktoré tvorí najširšia ponuka modelov a pohonných jednotiek v histórii značky Škoda. Súčasťou sú čisto elektrické modely, vozidlá s plug-in a mild hybridným pohonom i s vysoko efektívnymi spaľovacími motormi. Škoda v uplynulom roku komplexne zmodernizovala svoju existujúcu modelovú paletu. Vylepšené kompaktné modely Scala a Kamiq doplnili nové generácie vrcholných modelov Superb a Kodiaq, ktoré nadväzujú na svojich úspešných predchodcov. Výroba modelu Superb sa presunula z Kvasín do závodu značky Volkswagen v Bratislave, kde sa teraz vyrába na rovnakej linke ako Volkswagen Passat, čo zabezpečilo značné synergické efekty v rámci skupiny objemových značiek Brand Group Core.
V roku 2023 prišlo k významnejšiemu zameraniu sa na digitalizáciu a orientáciu na zákazníka
Budúci úspech v oblasti automobilového priemyslu ide ruka v ruke s dôsledným vývojom softvéru. V roku 2023 bolo pražské inovačné centrum premenované na Škoda X, aby lepšie zodpovedalo zameraniu na vývoj i zavádzanie zákaznícky orientovaných inovatívnych prvkov do vozidiel Škoda. Oznámené bolo zavedenie chatbota ChatGPT založeného na umelej inteligencii do automobilov značky Škoda a spoločnosť okrem iného predstavila digitálne služby Pay to Park, Pay to Fuel a rovnako tak Digitálny certifikát. Česká automobilka bude usilovne pokračovať vo zvolenej ceste v oblasti digitalizácie a v nasledujúcich rokoch bude naďalej investovať do digitálnych služieb, konektivity a pokročilého strojového učenia.
Úspešný rozvoj stratégie internacionalizácie
Okrem prebiehajúcich investícií do strategických oblastí Škoda Auto neustále rozširuje svoje globálne pôsobenie na rýchlo rastúcich trhoch, aby si zabezpečila úspech v dlhodobom horizonte. V roku 2023 začala Škoda Auto pôsobiť na sľubne sa rozvíjajúcom vietnamskom trhu a v širšom regióne ASEAN prevzala strategickú zodpovednosť aj za ostatné koncernové značky v rámci Brand Group Core. Vietnam zároveň slúži aj ako vstupná brána do ďalších krajín v tejto oblasti. Škoda Auto okrem toho oznámila svoj návrat do Kazachstanu, kde ponúkne modely Octavia, Kamiq, Karoq a Kodiaq montované lokálne v meste Kostanaj.
Jasne definované ciele udržateľného rozvoja ako súčasť firemnej stratégie
Spoločnosť Škoda Auto dosiahla v roku 2023 významný pokrok aj v oblasti trvalo udržateľného rozvoja. Vo februári 2023 automobilka rozšírila fotovoltaický systém vo svojom závode v indickom meste Pune, ktorý teraz ročne vyrobí až 26,6 GWh elektrickej energie a dokáže tak pokryť až 30 % spotreby elektrickej energie v areáli. Na jeseň 2023 spoločnosť nainštalovala solárnu elektráreň na strechu svojho hlavného závodu v Mladej Boleslavi. Panely na ploche viac ako 10 000 metrov štvorcových vyrobia ročne viac ako 2 GWh čistej energie. Tepláreň dodávateľa energie ŠKO-ENERGO okrem toho oznámila spustenie projektu na prechod z uhlia na 100-percentné využitie biomasy. Celkovo sa spoločnosti Škoda Auto v roku 2023 v porovnaní s východiskovým rokom 2010 podarilo znížiť dopad českých závodov na životné prostredie o 56,4 % vo všetkých piatich sledovaných kategóriách, medzi ktoré patrí spotreba vody, spotreba energie, emisie CO2, množstvo odpadov a emisie prchavých látok. Spoločnosť sa zameriava na čo najmenší dopad svojich obchodných aktivít v celom hodnotovom reťazci a na ďalšie presadzovanie princípov obehového hospodárstva. Do roku 2030 plánuje automobilka dosiahnuť uhlíkovú neutralitu vo všetkých svojich závodoch v Českej republike a Indii.
Výhľad na ďalšie obdobie: Zahájenie nástupu elektromobilov
Koncom roka 2024 odštartuje značka Škoda svoju pripravovanú modelovú kampaň, ktorá zahŕňa uvedenie šiestich nových elektrických modelov v nasledujúcich rokoch, a to svetovou premiérou modelu Škoda Elroq. Týmto krokom česká automobilka rozšíri svoje elektrické portfólio o automobil z dôležitého segmentu kompaktných SUV. Elroq bude prvým elektrickým modelom značky Škoda, ktorý sa ponesie v novom dizajnovom jazyku Modern Solid a výrazne posunie vzhľad plne elektrických modelov.
Popri tom Škoda práve dnes odhalila štúdiu ďalšieho elektromobilu. Malé mestské SUV Škoda Epiq s plánovaným predstavením v roku 2025 a s dostupnou cenovkou okolo 25 000 eur otvorí strategicky dôležitý segment malých elektrických SUV. Do pokračujúcej transformácie smerom k elektrickej mobilite automobilka v najbližších rokoch investuje miliardy eur.