Napriek pretrvávajúcim ťažkostiam spôsobených celosvetovou pandémiou koronavírusu a nedostatkom polovodičov sa spoločnosti ŠKODA AUTO v porovnaní s minulým rokom podarilo za prvých šesť mesiacov zvýšiť dodávky vozidiel zákazníkom zhruba o pätinu.
Napriek pretrvávajúcim ťažkostiam spôsobených celosvetovou pandémiou koronavírusu a nedostatkom polovodičov sa spoločnosti ŠKODA AUTO v porovnaní s minulým rokom podarilo za prvých šesť mesiacov zvýšiť dodávky vozidiel zákazníkom zhruba o pätinu.
› Úspešný prvý polrok aj napriek pretrvávajúcim výzvam spojených s pandémiou koronavírusu a nedostatkom čipov
› Výrazný rast: prevádzkový výsledok sa v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku zvýšil o 327,2 % na 974 miliónov eur
› Tržby ŠKODA AUTO Group* od januára do júna vzrástli v porovnaní s minulým rokom o 35,2 % na 10,199 miliardy eur
› Rentabilita tržieb na veľmi vysokej úrovni 9,6 %
› Celosvetové dodávky vozidiel zákazníkom v prvom polroku vzrástli v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 20,8 % na 515 300 vozidiel
Bratislava, 30. júla – Napriek pretrvávajúcim ťažkostiam spôsobených celosvetovou pandémiou koronavírusu a nedostatkom polovodičov sa spoločnosti ŠKODA AUTO v porovnaní s minulým rokom podarilo za prvých šesť mesiacov zvýšiť dodávky vozidiel zákazníkom zhruba o pätinu. Mimoriadne silný nárast dodávok vozidiel zaznamenala automobilka v Rusku (+54,3 %), Indii (+31,2 %), východnej Európe (+35,0 %) a západnej Európe (+30,9 %). V prvom polroku 2021 spoločnosť zvýšila svoje tržby v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 35,2 % na 10,199 miliardy eur, prevádzkový výsledok vzrástol o 327,2 % na 974 miliónov eur a prekonal tak aj hodnotu z roku 2019 pred pandémiou. Rentabilita tržieb dosiahla v prvom polroku hodnotu 9,6 % a je tak na veľmi vysokej úrovni.
Thomas Schäfer, predseda predstavenstva ŠKODA AUTO, hovorí: „Obzeráme sa za skvelým prvým polrokom. Napriek nedostatku polovodičov a dopadom pandémie koronavírusu sa nám dokonca podarilo prekonať výsledky roku 2019 pred pandémiou. Blahoželám všetkým zamestnancom ŠKODA AUTO k tomuto vynikajúcemu spoločnému výkonu! Vytvorili sme si tým veľmi dobrý základ pre úspešnú realizáciu našej novej firemnej stratégie NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030.“
Klaus-Dieter Schürmann, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť financií a IT, dopĺňa: „Náš program na zvýšenie výkonnosti funguje. Vďaka prísnej kontrole nákladov a ďalším optimalizačným opatreniam najmä v oblasti predaja, sa nám v prvom polroku podarilo výrazne zvýšiť prevádzkový výsledok a tržby. S rentabilitou tržieb dosahujúcich 9,6 % je ŠKODA AUTO trvalo zisková a jej prevádzková činnosť je mimoriadne silná. Do druhého polroka sa preto pozerám s optimizmom. Vysokú nákladovú disciplínu si zachováme.“
Martin Jahn, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť predaja a marketingu, zdôrazňuje: „Počty vozidiel dodaných zákazníkom v prvom polroku hovoria jasne: naša produktová ofenzíva má u zákazníkov úspech. Najväčší nárast predaja sme zaznamenali v Rusku a v Európe. Impulzom pre ďalší rast budú po úspešnom uvedení modelu ENYAQ iV aj nová generácia modelu FABIA a nedávno modernizovaný model KODIAQ.“
Spoločnosť ŠKODA AUTO po náročnom roku 2020 zvýšila tempo. V prvom polroku vzrástli tržby oproti rovnakému obdobiu roku 2020 o 35,2 % na 10,199 miliardy eur. Automobilke sa v porovnaní s minulým rokom podarilo viac než strojnásobiť prevádzkový výsledok, a to na 974 miliónov eur. Rentabilita tržieb dosiahla 9,6 % a je tak na veľmi vysokej úrovni. Značka dokázala zvýšiť dodávky zákazníkom približne o pätinu na 515 300 vozidiel.
S novou stratégiou NEXT LEVEL - ŠKODA STRATEGY 2030, v ktorej si automobilka stanovila ambiciózne ciele v oblastiach udržateľného rastu, rozvoja nových predajných regiónov a elektrifikácie, plánuje úspešne prejsť procesom transformácie. Do roku 2030 sa značka ŠKODA chce stať jednou z piatich najpredávanejších automobilových značiek v Európe. Preto česká automobilka vsádza na mimoriadne cenovo dostupné základné modely a silné portfólio elektromobilov. Okrem toho sa má značka ŠKODA stať najúspešnejšou európskou značkou v Indii, Rusku a severnej Afrike a v rámci koncernu Volkswagen preberá ďalšiu zodpovednosť. Spoločne s koncernom, so zástupcami z politickej sféry a obchodnými partnermi navyše ŠKODA AUTO plánuje premeniť Českú republiku na centrum rozvoja elektromobility, čím by nielen zachovala existujúce pracovné miesta, ale vytvorila aj nové.
2021 | 2020 | Zmeny v % | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dodávky zákazníkom | Vozidiel | 515 300 | 426 700 | 20,8 % | ||
Dodávky zákazníkom, bez Číny | Vozidiel | 471 300 | 349 300 | 34,9 % | ||
Výroba*** | Vozidiel | 458 700 | 357 000 | 28,5 % | ||
Odbyt**** | Vozidiel | 463 000 | 371 900 | 24,5 % | ||
Tržby | mil. EUR | 10 199 | 7 546 | 35,2 % | ||
Prevádzkový výsledok | mil. EUR | 974 | 228 | 327,2 % | ||
Rentabilita tržieb | % | 9,6 | 3,0 | |||
Investície (bez aktivovaných vývojových nákladov) | mil. EUR | 196 | 261 | -24,9 % | ||
Čistý peňažný tok | mil. EUR | 678 | -25 | 2812,0 % | ||
* ŠKODA AUTO Group zahŕňa spoločnosti ŠKODA AUTO a.s, ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o., ŠKODA AUTO Deutschland GmbH, SKODA AUTO Volkswagen India Private Ltd. a podiel na zisku spoločnosti OOO VOLKSWAGEN Group RUS.
** Percentuálne odchýlky sú vypočítané z nezaokrúhlených čísel.
*** Zahŕňa výrobu ŠKODA AUTO Group bez výroby v Číne, na Slovensku, v Rusku a v Nemecku, ale vrátane ostatných koncernových značiek ako SEAT, VW a Audi; výroba vozidiel bez rozložených sád.
**** Zahŕňa odbyt ŠKODA AUTO Group na odbytovej spoločnosti, vrátane ostatných koncernových značiek ako SEAT, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozidiel bez rozložených sád.
Od januára do júna dodala česká automobilka zákazníkom na celom svete 515 300 vozidiel, čo je o 20,8 % viac ako v rovnakom období minulého roka (prvý polrok 2020: 426 700 vozidiel).
V západnej Európe dodala ŠKODA AUTO v prvej polovici roka zákazníkom 237 900 vozidiel, čo je o 30,9 % viac ako od januára do júna 2020. V Nemecku, na svojom celosvetovo najväčšom trhu, si automobilka v porovnaní s minulým rokom polepšila o 19,4 % na 75 900 vozidiel (prvý polrok 2020: 63 600 vozidiel).
V strednej Európe automobilka dodala zákazníkom v prvom polroku 2021 celkovo 97 400 vozidiel (prvý polrok 2020: 84 400 vozidiel; +15,4 %).
Vo východnej Európe bez Ruska spoločnosť zvýšila dodávky zákazníkom o 35 % na 22 500 vozidiel (január až jún 2020: 16 700 vozidiel).
V Rusku automobilka od januára do júna zaznamenala 52 800 dodaných vozidiel, výrazne tak prekročila nielen výsledok rovnakého obdobia minulého roka (prvý polrok 2020: 34 200 vozidiel; +54,3 %), ale aj hodnoty pred pandémiou koronavírusu.
V Číne dodávky zákazníkom v prvom polroku 2021 poklesli o 43,1 % na 44 000 vozidiel (prvý polrok 2020: 77 400 vozidiel). Hlavným dôvodom tohto poklesu je nedostatok polovodičov.
V Indii dodala ŠKODA AUTO od januára do júna 2021 spolu 4 900 vozidiel (prvý polrok 2020: 3 700 vozidiel; +31,2 %).
V Turecku zaznamenala značka ŠKODA nárast dodávok vozidiel o 129,8 % a dodala tu celkom 17 600 vozidiel (prvý polrok 2020: 7 600 vozidiel).
(V kusoch, zaokrúhlené, po jednotlivých modeloch; +/- medziročne v percentách):
Model | 1. polrok 2021 | Zmena v % |
---|---|---|
ŠKODA OCTAVIA | 121 500 | + 9,30% |
ŠKODA KAROQ | 75 500 | + 34,30% |
ŠKODA KAMIQ | 73 700 | + 40,40% |
ŠKODA KODIAQ | 64 700 | + 6,50% |
ŠKODA FABIA | 56 600 | + 17,70% |
ŠKODA SUPERB | 40 100 | + 6,10% |
ŠKODA RAPID | 37 900 | + 35,10% |
ŠKODA SCALA | 28 000 | + 2,50% |
ŠKODA ENYAQ | 14 600 | - |
ŠKODA CITIGOe iV (predaj len v Európe) | 3 100 | - 40,40% |