Menší objem, vyšší výkon. V automobiloch ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI nahrádza trojvalcový motor 1,0 TSI so štyrmi ventilmi na valec doteraz používaný agregát s objemom 1,2 litra. Nový motor ponúka vyšší výkon i krútiaci moment. Výkon základného variantu vzrástol zo 66 kW (90 k) na 70 kW (95 k), silnejšia verzia má aj naďalej výkon 81 kW (110 k), ponúka ale vyšší krútiaci moment 200 Nm (doteraz 175 Nm). Spotreba nových motorov klesla až o 6 %. ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI s motorom 1,0 TSI sa verejnosti prvýkrát predstavia na autosalóne v Ženeve (7. - 19. marca 2017).
Downsizing, odľahčená konštrukcia, vysoký krútiaci moment. Pod kapotu automobilov ŠKODA FABIA a ŠKODA FABIA COMBI sa dostávajú najnovšie zážihové motory. Vďaka zvýšeniu vstrekovacieho tlaku až na 250 barov ponúka nový motor s objemom 1,0 litra v oboch výkonnostných verziách lepšie dynamické parametre ako doteraz používaný agregát s objemom 1,2 litra, a zároveň až o 6 % nižšiu spotrebu.
Tretia generácia modelu ŠKODA FABIA presvedčí dynamickým a emocionálnym dizajnom, veľkou ponukou priestoru, inovatívnymi prvkami bezpečnostnej a komfortnej výbavy, modernými systémami infotainmentu a radom Simply Clever riešení. Automobil disponuje prvkami výbavy, ktoré prevyšujú ponuku, bežnú v segmente malých vozidiel.
Trojvalcový motor s kultivovaným chodom
Trojvalcový motor 1,0 TSI, dodávaný už aj do modelu ŠKODA FABIA, je vďaka svojej kompaktnej konštrukcii a ľahkej kľukovej skrini z hliníkovej zliatiny o 10 kilogramov ľahší ako doteraz používaný motor s objemom 1,2 litra. Nový motor s nízkou úrovňou vnútorného trenia beží ticho a kultivovane, okrem iného aj vďaka vyváženým komponentom kľukového mechanizmu, piestom z hliníkovej zliatiny a kovaným ojniciam. S ohľadom na inovatívne riešenie vyváženia pohyblivých komponentov motora nebolo nutné použiť vyvažovací hriadeľ. Toto riešenie šetrí hmotnosť i vnútorné trenie a pomáha znížiť spotrebu paliva aj súvisiace emisie CO2.
Nízkej spotrebe pomáha aj olejové čerpadlo s plynule regulovateľným výkonom, ktoré dodávaný tlak neustále prispôsobuje aktuálnemu zaťaženiu motora. Plniaci tlak turbodúchadla, ktorý dosahuje hodnotu až 1,6 baru (relatívna), narastá veľmi spontánne, pretože medzichladič stlačeného vzduchu je integrovaný do sacieho potrubia. Motor sa ochotne vytáča a vyniká dynamickým jazdným prejavom, pretože frekvencia výfukových pulzov rastie u trojvalca oveľa rýchlejšie ako napríklad u štvorvalca. Táto výhoda sa prejavuje už v nízkych otáčkach, čo je výhodné najmä v mestskej premávke.
Motor 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k): silnejší, rýchlejší, pružnejší, živší
ŠKODA FABIA s motorom 1,0 TSI (70 kW) je dodávaná s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. V porovnaní s predchádzajúcim prevedením modelu ŠKODA FABIA 1,2 TSI (66 kW) zostal najvyšší krútiaci moment bez zmeny na hodnote 160 Nm, ale dynamické vlastnosti sa aj napriek tomu zlepšili. Maximálna rýchlosť vzrástla o 3 km/h na 185 km/h (ŠKODA FABIA COMBI: zo 185 na 187 km/h) a hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h sa zlepšila o 0,3 s na 10,6 s (ŠKODA FABIA COMBI: z 11,0 na 10,8 s). Hodnoty pružného zrýchlenia z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h sú identické s hodnotami predchádzajúceho modelu. Spotreba a emisie škodlivín hatchbacku aj kombi výrazne klesli zo 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100km (99 g CO2/km).
Motor 1,0 TSI s výkonom 81 kW (110 k): nezmenený výkon, podstatne vyšší krútiaci moment
Silnejší litrový motor, dodávaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, má rovnako ako predchodca s objemom 1,2 litra - výkon 81 kW (110 k). Jeho krútiaci moment ale vzrástol zo 175 na 200 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje FABIA s týmto motorom za 9,5 s (ŠKODA FABIA COMBI: 9,6 s), maximálna rýchlosť dosahuje 196 km/h (ŠKODA FABIA COMBI: 199 km/h). Zvýšenie krútiaceho momentu sa prejavuje najmä pri akcelerácii na diaľniciach a mimo mestskej prevádzky. Najvýraznejšie sa lepšia pružnosť prejavuje v spojení s voliteľne dodávanou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na najvyššom prevodovom stupni zvláda táto motorizácia o 2,6 s rýchlejšie (ŠKODA FABIA: o 2,4 s), zrýchlenie z 80 na 120 km/h dokonca o 4,1 s (ŠKODA FABIA : o 3,9 s) svižnejšie. Spotreba a emisie škodlivín trojvalcového motora s výkonom 81 kW/110 k klesli v oboch verziách s manuálnou prevodovkou o 0,3 litra na 4,4 l/100km (101 g CO2/km). Pri verziách s prevodovkou DSG sa spotreba znížila o 0,1 litra na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).
Asistenčné systémy ako v automobiloch vyšších tried
ŠKODA FABIA ponúka bezpečnostné systémy, ktoré výrazne prevyšujú ponuku, bežnú v triede malých automobilov. Okrem šiestich airbagov, elektronickej kontroly stability a elektronickej uzávierky diferenciálu XDS + je od výbavy Style štandardne k dispozícii aj Front Assist (asistent, pracujúci na báze radaru, znižujúci riziko kolízií) s integrovanou funkciou núdzovej brzdy (ktorá automobil v prípade hroziacej kolízie zastaví). Pre nové trojvalcové verzie je k dispozícii aj adaptívny tempomat (ACC). Ten udržuje až do rýchlosti 160 km/h nielen zvolenú rýchlosť jazdy, ale aj bezpečný odstup od automobilov pred sebou. Multikolízna brzda automobil ŠKODA FABIA po nehode automaticky zabrzdí, aby nedošlo k následným kolíziám. Identifikácia únavy vodiča Driver Alert rozpozná znižujúcu sa pozornosť vodiča a varuje ho. Obmedzovač rýchlosti zamedzí prekročeniu nastavenej rýchlosti. Pri rozjazde do stúpania pomáha asistent pre rozjazd do kopca. Automobil sa sériovo dodáva s elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách.
ŠKODA FABIA je v segmente malých automobilov jedinečná aj vďaka dostupnosti radu komfortných prvkov. Medzi ne patrí napríklad bezkľúčový systém pre odomykanie a štartovanie KESSY (Keyless-Entry-Start-and-exit-System) alebo predné a zadné parkovacie senzory. Optimálny výhľad z auta zabezpečí dažďový senzor so svetelným asistentom. Prvý automaticky reguluje frekvenciu stieračov, druhý v závislosti na svetelných podmienkach zapína alebo vypína stretávacie svetlá.
ŠKODA Connect na palube, pomoc stlačením tlačidla
Cestujúci v modeli ŠKODA FABIA môžu byť vďaka novým službám ŠKODA Connect na želanie stále online. Nové služby sa delia do kategórií Infotainment Online a Care Connect. Jednou z najzaujímavejších služieb z portfólia služieb Infotainment Online, ktoré je možné objednať v kombinácii s navigačným infotainment systémom Amundsen (okrem výbavového stupňa Active), je služba Dopravné informácie online, ktorá prenáša informácie o prevádzke na zvolenej trase v reálnom čase a v prípade kolón navrhne obchádzkovú trasu. Z ďalších služieb je možné uviesť napríklad informácie o cenách palív na čerpacích staniciach, dostupnosti parkovacích miest. Zobraziť možno tiež aktuálne správy a informácie o počasí. Do navigácie v aute je možné importovať vopred pripravené trasy z počítača alebo smart zariadení.
Novinkou pre modelový rad FABIA sú služby Care Connect. Prenos dát prebieha cez SIM kartu, ktorá je pevne zabudovaná v aute. Ponuka zahŕňa automatické tiesňové volanie (Emergency Call, eCall), ktoré po aktivácii zadržiavacieho systému zabezpečí samočinné spojenie s ústredňou tiesňového volania.
K službám Care Connect okrem toho patrí možnosť stlačením jediného tlačidla kontaktovať linku pomoci pri poruche, ktorá tiež prípadne zaistí zodpovedanie technických otázok o aute a proaktívny servis. Ten umožňuje včasné zaslanie relevantných servisných dát auta pred termínom prehliadky do vybraného servisu ŠKODA. Pomocou aplikácie ŠKODA Connect si môže vodič na smartfóne kedykoľvek na diaľku prezerať informácie o aute, skontrolovať zatvorenie okien a dverí, alebo zostávajúcu zásobu pohonných hmôt. Na smartfóne je možné zobraziť aktuálnu parkovaciu polohu auta a pomocou funkcie "húkanie a blikanie" bude možné nájsť auto na parkovisku.
Rozhranie Smart-Link+ prenáša vybrané aplikácie smartfónu vrátane navigácie na displej systému infotainmentu. Integrovaná funkcia SmartGate umožňuje zobrazovať, ukladať a na smartfóne ďalej spracovávať prevádzkové dáta automobilu.
Simply Clever - ŠKODA FABIA ponúka veľa premyslených detailov
ŠKODA FABIA je rovnako ako všetky modely značky ŠKODA plná nápadov. Z celého radu Simply Clever detailov možno okrem iného menovať dáždnik pod sedadlom spolujazdca, škrabku na ľad vo viečku palivovej nádrže, držiak multimediálnych zariadení v stredovom paneli (do ktorého sa zmestí smartfón alebo iPod), mobilnú nádobu na odpadky, schránku na reflexnú vestu a držiaky fliaš vo výplniach dverí, sieťové vrecká na vnútornej strane predných sedadiel a miesto pre litrovú fľašu v schránke pred sedadlom spolujazdca.
ŠKODA FABIA s motormi 1,0 TSI vstúpi na trh vo výbavových stupňoch Active, Ambition, Style a tiež ako akčný model Drive. K dispozícii bude aj športovo ladený variant Monte Carlo.