Pred sto rokmi, 28. októbra 1918, bola založená demokratická Československá republika. Automobily firmy Laurin & Klement boli na území štátu už vtedy veľmi obľúbené. Od roku 1936 je podnik so značkou ŠKODA lídrom domáceho trhu. Aj v zložitých časoch socializmu si ŠKODA dokázala zachovať povesť inovatívneho a solídne spravovaného podniku. So začlenením do skupiny Volkswagen v roku 1991 nastúpila ŠKODA cestu dynamického rozvoja globálnej značky.
Hneď po založení demokratického Československa v októbri 1918 sa automobilka Laurin & Klement (L&K) musela vyrovnať s rozpadom trhu bývalého Rakúsko-Uhorska. Okrem toho jej z dôvodu trvalej stagnácie odpadli aj niektoré zahraničné odbytiská v povojnovej Európe. Riešenie priniesla fúzia s plzenskou spoločnosťou ŠKODA v roku 1925 a veľkorysý investičný program, ktorý umožnil vývoj novej generácie automobilov. ŠKODA sa okrem toho stala jedným z priekopníkov pásovej výroby v Československu.
Vďaka pokročilej palete produktov s modelmi ŠKODA POPULAR, RAPID, FAVORIT a SUPERB, ktoré boli doma aj v zahraniční veľmi žiadané, vyšla automobilka zo svetovej hospodárskej krízy posilnená a výrazné úspechy slávila aj v motoristickom športe. Po krátkej odmlke sa ŠKODA v roku 1936 vrátila späť na vrchol automobilového trhu v Československu. V poslednom predvojnovom roku 1938 získala trhový podiel 39,2 percenta. Za hranicami krajiny - v Európe, ale aj v Ázii a v zámorí - dosiahla firma tiež veľmi dobré predajné výsledky. V období prvej republiky (od 28. októbra 1918 do 30. septembra 1938) tak aj vďaka rozvoju automobilového priemyslu patrilo Československo medzi najvyspelejšie krajiny sveta.
Pozitívny rozvoj zabrzdil začiatok druhej svetovej vojny. Počas nej sa výroba vozidiel obmedzila takmer len na nákladné a špeciálne automobily a na osobné modely upravené pre vojenské účely. Po vojne bola automobilka zoštátnená a k hlavnému výrobnému závodu v Mladej Boleslavi pribudli bývalé karosárne v Kvasinách a vo Vrchlabí. Štruktúru ponuky aj objem produkcie po novom určovala socialistická plánovaná ekonomika. Napriek nespočetným reštrikciám a obmedzeniam kontaktov s vyspelými západnými trhmi sa vďaka entuziazmu a kompetencii osadenstva darilo aj naďalej vyrábať kvalitné automobily. Medzi automobilkami vtedajšieho východného bloku bola značka ŠKODA jasným lídrom.
Predstavením automobilu ŠKODA 1000 MB v roku 1964 začala automobilka písať novú kapitolu svojej úspešnej histórie. Ako prvé vozidlo značky ŠKODA mal tento model samonosnú karosériu. V zadnej časti sa nachádzal veľmi moderný motor, ktorého blok bol vyrobený unikátnou technológiou tlakového liatia hliníka. ŠKODA 1000 MB svojho času patrila k najlepším automobilom jednolitrovej triedy, a to v Európe, aj na svete. Ročný objem produkcie skoro prekročil hranicu 100 000 automobilov a tým ŠKODA značnou mierou prispela k masovej motorizácii Československa.
Po modeli 1000 MB nasledoval modelový rad ŠKODA 100, resp. ŠKODA 110. Jeho súčasťou bolo ikonické športové kupé ŠKODA 110 R (1970 - 1980), základ športových derivátov značky, na čele legendárna Š 130 RS, ktorá v roku 1977 vzbudila rozruch víťazstvom vo svojej triede na Rallye Monte Carlo. Mnohé ďalšie úspechy v motoristickom športe zaznamenala značka ŠKODA v 70. a 80. rokoch 20. storočia. Koncepcia automobilov s motorom vzadu, korunovaná úspechmi v automobilových súťažiacich, dominovala tiež sériovej produkcii: v roku 1976 vystriedala modelový rad Š 100 / 110 generácia ŠKODA 105/120, neskôr pribudla verzia 130. Sedanom sekundovali atraktívne kupé GARDE a RAPID.
V roku 1987 predstavila značka ŠKODA model ŠKODA FAVORIT, moderné kompaktné vozidlo s pohonom predných kolies a dizajnom talianskeho štúdia Bertone. Pre krajinu vo vtedajšom východnom bloku to bola automobilová revolúcia. Nadčasovo koncipovaný FAVORIT sa stal východiskovým bodom ďalšieho dynamického rozvoja značky ŠKODA po páde železnej opony.
Po Nežnej revolúcii v roku 1989 ŠKODA potrebovala silného strategického partnera. Spojenie s koncernom Volkswagen v roku 1991 predstavovalo rozhodujúci krok k jednému z najväčších úspešných príbehov v modernej automobilovej histórii. Ako v poradí štvrtá značka koncernu Volkswagen ŠKODA prekvitá: bola modernizovaná modelová paleta aj výrobné závody, automobily presviedčajú vysokou kvalitou a modernou technikou. Symbolom novej éry sa stal model ŠKODA OCTAVIA, ktorý automobilka predstavila verejnosti v roku 1996. Po tomto bestselleri postupne nasledovali ďalšie modelové rady v rôznych segmentoch. Celosvetové rastové impulzy dodávajú najmä modely kategórie SUV. V roku 2016 začala ŠKODA výrobu modelu KODIAQ, ktorý v závislosti na konkrétnom prevedení ponúka miesto pre päť až sedem osôb. V roku 2017 predstavila ŠKODA kompaktné SUV KAROQ.
Hlavné zásady pre pokračovanie a rozvíjanie úspešného kurzu sú zakotvené v Stratégii 2025. Medzi jej hlavné témy patria okrem iného elektromobilita, digitalizácia podniku, produktov a výroby, ale aj nové služby súvisiace s mobilitou a konektivita. Popri rozšírení úspešnej SUV-ofenzívy sa počíta aj s ďalšou internacionalizáciou.
Od založenia Československa pred 100 rokmi sa mladoboleslavská značka rozvinula na jednu z najväčších automobiliek sveta. Na tejto ceste ŠKODA zvládla rad výziev a priebežne rozširovala objem produkcie aj modelovú paletu. Aktuálne ponúka osem modelových radov: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ a KAMIQ (v Číne) a SUPERB. Vedľa trojice českých výrobných závodov ŠKODA vyrába aj v siedmich ďalších krajinách. Najdôležitejším trhom je Čína. Porovnanie ročného objemu produkcie rokov 1918 a 2018 dokazuje úspešný vývoj značky ŠKODA najpresvedčivejšie: dnešných viac ako 1,2 milióna vyrobených osobných automobilov prekonáva výsledky roku 1918 viac ako 4000-násobne.
ŠKODA je pre Slovákov a Čechov po celý ten čas jednotkou na trhu. A aj napriek tomu, že Československo sa v roku 1993 rozdelilo na dve samostatné republiky, značka ŠKODA ostala pre obe krajiny dôležitým spojivom a je hrdá, že je jednou z vecí, ktorá ich po celé tie desaťročia spája. Počas celého roka si pripomína 100. výročie založenia ČSR rôznymi aktivitami. Na Slovensku je ich vyvrcholením limitovaná edícia modelu SUPERB. Pre značku ŠKODA je model SUPERB vlajkovou loďou a zároveň je aj najpredávanejším modelom vo svojej triede u nás, preto bol prirodzenou voľbou pri tvorbe limitovanej edície. S výrazným cenovým zvýhodnením 5 000 eur čaká na svojich majiteľov 100 kusov modelu SUPERB s nadštandardnou výbavou. Vďaka tejto výnimočnej zľave je ŠKODA SUPERB k dispozícii za cenu už od 27 725 eur. Limitovaná edícia je určená všetkým, ktorý zvažujú kúpu nadčasového a moderného auta, plného technologických vychytávok za príťažlivú cenu.
Vybrané míľniky v produkcii spoločnosti ŠKODA AUTO: