Čistý vzduch vo vozidlách ŠKODA, pomoc nielen pre alergikov

30. března 2020
Kvalitu vzduchu sledujú senzory, filtre majú antibakteriálny účinok a pohlcujú pachy
  • Kvalitu vzduchu sledujú senzory, filtre majú antibakteriálny účinok a pohlcujú pachy
  • Systém Climatronic Air Care automaticky reaguje na koncentráciu peľu a poletujúceho prachu
  • Kabínové filtre by sa mali meniť pred začiatkom peľovej sezóny, teda na jar

Alergikom začína každý rok na jar nepríjemné obdobie: od apríla kvôli prvému peľu slzia a kýchajú. Tieto príznaky alergie môžu významne ovplyvniť bezpečnosť prevádzky auta, pretože kýchnutie za volantom pri jazde rýchlosťou 50 km/h znamená, že zhruba 30 metrov prejdete naslepo. Účinnou prevenciou je systém Climatronic Air Care, používaný v mnohých vozidlách značky ŠKODA. Pomocou rôznych senzorov okrem iného monitoruje kvalitu vzduchu vo vozidle, rozpozná zvýšenú koncentráciu peľov a poletujúceho prachu a automaticky proti nim zasiahne. Dôležitým faktorom, ovplyvňujúcim čistotu vzduchu v interiéri súčasných modelov značky ŠKODA, sú aj kabínové filtre. Tie plnia tri funkcie súčasne: zachytávajú drobné častice, majú antibakteriálny účinok a sú dokonca schopné absorbovať nepríjemné pachy. Optimálne sa to ale darí len vtedy, ak sa kabínové filtre pravidelne, ideálne na jar, menia. Kabínové filtre ale nechránia pred vírusmi.

Podľa výskumu inštitútu European Academy of Allergy and Clinical Immunology (eAAC) z roku 2016 trpí viac ako 150 miliónov osôb v Európskej únii rôznymi alergiami. Pomocou účinných kabínových filtrov a inteligentných klimatizácií, ako je Climatronic so systémom Air Care, zabránia aktuálne vozidlá ŠKODA vstupu až 99 % peľov a väčšiny drobných častíc do interiéru vozidiel. Tým sa zvyšuje bezpečnosť jazdy pre alergikov a ľudí s chronickými dýchacími problémami, ako aj jazdný komfort všetkých členov posádky, najmä citlivých ľudí a detí - napríklad v mestách s vysokou koncentráciou poletujúceho prachu a v ďalších regiónoch so zlým ovzduším.

Systém Air Care využíva senzory kvality vzduchu a snímača vlhkosti

Klimatizácia Climatronic so systémom Air Care, ktorá je pre novú generáciu modelu ŠKODA OCTAVIA a pre modely KAROQ, KODIAQ a SUPERB k dispozícii ako súčasť sériovej alebo voliteľnej výbavy, meria pomocou rôznych senzorov kvalitu a vlhkosť vzduchu v interiéri. Ak zistí silné znečistenie vzduchu v interiéri, automaticky sa aktivuje funkcia vnútornej cirkulácie: do vozidla sa tak zvonku nedostane žiadny ďalší znečistený vzduch a vzduch v interiéri sa prečistí vnútornou cirkuláciou. Pri tomto procese vzduch opakovane prechádza kabínovým filtrom s aktívnym uhlím, ktorý je súčasťou systému Air Care. Ten zachytí nielen malé častice, ale má aj antibakteriálny účinok a do auta nevpustí ani choroboplodné zárodky. Okrem toho absorbuje tiež nepríjemné pachy; v prípade potreby je aj tu nápomocná funkcia vnútornej cirkulácie, napríklad keď sa do auta dostanú výpary zo zmesi z ostrekovačov.

Použitie troch rôznych kabínových filtrov

ŠKODA vo svojich vozidlách používa tri rôzne kabínové filtre. Popri variante Economy, určenému pre celú modelovú paletu značky ŠKODA, používa automobilka tiež peľové filtre s aktívnym uhlím a pachové filtre, ktoré popri maximálnej filtračnej účinnosti tiež absorbujú baktérie a nepríjemné pachy.

Som presvedčený o tom, že našim zákazníkom dnes v prípade kabínových filtrov ponúkame optimálny paket, čo sa týka kvality vzduchu, filtračných schopností a ceny. Zachytí až 99 % peľových zrniek a poletujúcich častíc, čo predstavuje významný príspevok pre zdravie a pohodu posádky," hovorí Jan Hrnčíř, koordinátor vývoja klimatizácie v ŠKODA AUTO.

Pravidelná výmena filtrov zabezpečuje efektívnosť

Aby bola zaručená vysoká účinnosť filtrácie, je nutné kabínové filtre pravidelne meniť. Ideálnym momentom pre výmenu filtra je jar alebo začiatok leta. Dôvodom je, že filtre môžu byť po mnohých zimných jazdách v daždi a snehu napadnuté plesňou. Súčasne s výmenou filtra sa ponúka aj vykonanie kontroly funkcie klimatizácie, aby bola pripravená na vysoké letné teploty.

Rozhovor: Jan Hrnčíř, koordinátor vývoja klimatizácie v ŠKODA AUTO o zložení, funkcii a účinnosti moderných kabínových filtrov.

Prečo je klimatizácia nielen jedným z najobľúbenejších, ale zároveň aj najdôležitejších prvkov výbavy automobilu?

Jan Hrnčíř: Klimatizácia bola kedysi luxusom, dnes už je považovaná za štandard. Nielen že zvyšuje komfort, ale aj výrazne zlepšuje bezpečnosť. To sa týka najmä takých klimatizácií, akou je napríklad Climatronic, ktorá automaticky riadi optimálnu teplotu a optimálne prúdenie vzduchu vo vozidle, bez toho, aby vodič musel neustále zasahovať. Ak si raz nastaví požadovanú teplotu, môže sa plne sústrediť na riadenie, všetko ostatné zariadi systém. Popri zlepšení pozornosti vodiča zaistí Climatronic tiež dobrý výhľad, pretože za jazdy pri nepriaznivých vonkajších podmienkach samostatne zabezpečí, aby sa okná nerosili. Nie je preto nutné, aby vodič vlastnoručne reguloval smer prúdenia vzduchu a rýchlosť ventilátora.

Dôležitou súčasťou klimatizácie sa stali kabínové filtre. Na čo slúžia?

Hrnčíř: Nepustia do interiéru častice poletujúceho prachu a - čo je dôležité napríklad pre alergikov - ani peľ. To znižuje riziko, že vodič začne slziť alebo kýchať a zvyšuje tak bezpečnosť jazdy. Vo vozidlách značky ŠKODA používame aj filtre, ktoré majú antibakteriálny účinok, alebo ktoré dokonca pohlcujú pachy.

Vo vozidlách značky ŠKODA sa používajú tri rôzne kabínové filtre. Aké sú medzi nimi rozdiely?

Hrnčíř: Základný kabínový filter je časticový filter. Vyšší stupeň predstavuje variant s aktívnym uhlím k absorbcii nepríjemných pachov zvonka. Najvyšší stupeň je potom popri oboch uvedených variantoch ešte antibakteriálna vrstva.

Ako účinné sú jednotlivé filtre? Do akej veľkosti sú častice zachytené?

Hrnčíř: Všetky tri varianty majú 99 % účinnosť pre častice veľkosti 2,5 mikrometra. Filtre sú najúčinnejšie najmä vo veľkých mestách, z dôvodu tamojšieho znečistenia ovzdušia a výskytu poletujúceho prachu.

V akých intervaloch sa filtre menia? Závisí to aj od toho, v ktorom regióne a v akom prostredí sa vozidlo prevažne používa?

Hrnčíř: Rozlišujeme dva typy prostredia. V prvej skupine sú krajiny v regiónoch s nízkym zaťažením poletujúceho prachu a v druhej skupine sú krajiny v regiónoch s vysokým zaťažením poletujúceho prachu. Veľkú rolu tu hrá vyšší podiel prachových častíc vo vzduchu, spôsobený stavom ciest a ďalšími podmienkami. Pre prvú skupinu sa odporúča meniť filter po dvoch rokoch prevádzky alebo po najazdení 60 000 kilometrov. Pre druhú skupinu odporúčame kratší interval výmeny - po roku prevádzky alebo po najazdení 30 000 kilometrov.

Najnovšie správy