ŠKODA VISION RS

September 27, 2018
Kompaktná štúdia ŠKODA VISION RS ukazuje, ako si ŠKODA predstavuje budúce športové automobily typu RS.

Športové a ekologické vozidlo

Kompaktná štúdia ŠKODA VISION RS ukazuje, ako si ŠKODA predstavuje budúce športové automobily RS.

S odkazom na 117-ročnú históriu motošportu budú mať vozidlá ešte emocionálnejší a športovejší dizajn, ale zároveň budú tiež šetrnejšie k životnému prostrediu vďaka použitiu vegánskych materiálov (materiály neživočíšneho pôvodu) a elektrickému pohonu. Okrem toho štúdia ŠKODA VISION RS naznačuje podobu budúceho modelu značky ŠKODA v populárnom segmente kompaktných vozidiel.

Označenie RS, ktoré bolo prvýkrát použité v roku 1974 na pretekárskych automobiloch 180 RS a 200 RS, označuje od roku 2000 športové modely rôznych modelových radov ŠKODA, ako napríklad model OCTAVIA RS, FABIA RS alebo vozidlo ŠKODA KODIAQ RS, predstavené na tohtoročnom parížskom autosalóne. Štúdia ŠKODA VISION RS ukazuje, ako môžu v budúcnosti vyzerať vozidlá RS českej automobilky. Kompaktný model spája silný športový charakter s ekologickou prevádzkou a funkčnosťou. Dynamické línie vozidla a prvky z karbónu, ľahkého a pevného, technicky vyspelého materiálu, používaného v motošporte, posúvajú DNA vozidiel RS na ešte športovejšiu úroveň.

Vďaka elektrickému pohonu ponúka štúdia ŠKODA VISION RS výborné dynamické vlastnosti a je tiež úsporná. Plug-in hybridný pohon kombinuje benzínový motor s objemom 1,5 l a výkonom 110 kW (150 k) s elektromotorom s výkonom 75 kW. Dosahuje systémový výkon 180 kW (245 k). K životnému prostrediu šetrnú prevádzku tohto pohonu preukazuje hodnota emisií CO2, ktorá je iba 33 g/km. Pri jazde na čisto elektrický pohon, a teda bez emisií, je maximálny dojazd štúdie ŠKODA VISION RS 70 km.

Okrem športového charakteru a emocionálneho dizajnu prekvapuje päťdverová koncepčná štúdia, ako je pre všetky vozidlá ŠKODA typické, tiež funkčnosťou a veľkým priestorom. Dĺžka štúdie je 4 356 mm a ponúka miesto pre 4 cestujúcich. Objem batožinového priestoru dosahuje 430 l. Vďaka moderným možnostiam konektivity a hlasovému asistentovi Alexa od spoločnosti Amazon, je štúdia ŠKODA VISION RS pripravená aj na digitálnu budúcnosť.

Výkonný a účinný plug-in hybridný pohon

Štúdiou VISION RS uskutočňuje ŠKODA ďalší krok do budúcnosti a predstavuje elektrický pohon v modeli s označením RS. Plug-in hybridný pohon koncepčnej štúdie so systémovým výkonom 180 kW (245 k) umožňuje dynamické jazdné vlastnosti. Na čisto elektrický pohon prejde vozidlo vzdialenosť až 70 km. Emisie CO2 iba 33 g/km preukazujú mimoriadnu úspornosť tohto modelu RS.

Koncepcia hnacieho ústrojenstva štúdie ŠKODA VISION RS kombinuje pohon na benzín a elektrinu. Motor 1,5 TSI má výkon 110 kW (150 k), elektromotor má výkon 75 kW (102 k). Systémový výkon tak dosahuje 180 kW (245 k).

Plug-in hybridný pohon štúdie ŠKODA VISION RS prenáša hnaciu silu pomocou automatickej šesťstupňovej prevodovky DSG. Štúdia dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,1 s; maximálna rýchlosť je 210 km/h. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvláda ŠKODA VISION RS za 8,9 s. Tento kompaktný športový automobil tak produkuje len 33 g CO2 na 1 km jazdy.

Elektromotor je napájaný lítium-iónovou batériou s celkovou kapacitou 13 kWh, z ktorých možno využiť 9,9 kWh. Batériu možno dobiť káblom za 2,5 h v domácej nabíjacej stanici alebo cez domácu zásuvku. Ide o obzvlášť ekologický zdroj energie, ak je elektrina vyrábaná z obnoviteľných zdrojov. Vďaka rekuperácii brzdnej energie je tiež možné dobíjať batériu za jazdy.

Vodič má možnosť výberu z troch jazdných režimov: Normal, EV alebo Sport. Režim Normal sa používa pre kombinovanú jazdu na benzín a elektrinu, režim EV pre čisto elektrický pohon. Režim Sport aktivuje vodič pre rýchlu jazdu, napr. na okruhu, teda tam, kde je potrebný maximálny výkon. Ak sa vodič rozhodne pre čisto elektrický pohon (režim EV), prejde pri plne nabitej batérii až 70 km, a to úplne bez emisií.

Atletické tvary a prvky prevzaté z motošportu

Exteriér štúdie ŠKODA VISION RS sa vyznačuje kombináciou dynamických a športových prvkov, karbónových dielov a vynikajúcej aerodynamiky vozidla s harmonickou líniou. Ponúka tak pohľad na dizajnový jazyk budúcich športových modelov značky ŠKODA. V interiéri sa snúbi dynamický vzhľad s minimalistickým a precíznym dizajnom. Veľkým centrálnym displejom, športovými sedadlami, výraznými farebnými prvkami a detailmi z karbónu a krištáľu, tak rozvíja štúdia ŠKODA VISION RS ďalej dizajnový jazyk známy zo štúdie ŠKODA VISION X.

ŠKODA VISION RS predstavuje svoj jedinečný charakter a úplne nové dizajnové DNA vozidiel s prívlastkom RS zo všetkých uhlov pohľadu. Na skulpturálnej a precízne modelovanej ploche kapoty motora sa nachádza logo ŠKODA z osvetleného krištáľu. Osvetlené sú tiež karbónové lamely masky chladiča v lesklej čiernej farbe, ktoré ukazujú nový, výrazný tvar, špecifický pre modely RS. Karbón je použitý aj na bočnom prieduchu vzduchu, ktorý zlepšuje aerodynamické vlastnosti štúdie, na otvore pre prívod vzduchu a na prednom spojleri. Otvory pre prívod vzduchu a spojler reflektujú tvar masky chladiča. Predné svetlomety, ktoré sa skladajú zo štyroch drahokamov, spoločne s ostro rezaným svetlom pre denné svietenie pôsobí, ako by uprene sledovali cestu. Spoločne s hmlovým svetlom dodávajú vozidlu športový charakter.

Pohľadu zboku dominujú mohutné blatníky a pre vozidlá ŠKODA typické Tornado línie. Vďaka bočným zatmaveným bezrámovým sklám pôsobí štúdia ŠKODA VISION RS dlhším a nižším dojmom. Zapustené madlá dverí zabezpečujú plynulý prechod línií karosérie. Malé vlajočky na bočných prahoch z karbónu pripomínajú založenie Československa pred 100 rokmi.

Aerodynamicky tvarované spätné zrkadlá z karbónu so smerovými svetlami z krištáľu našli inšpiráciu v motošporte. Karbónové prvky možno nájsť aj na ľahkých, aerodynamicky tvarovaných dvadsaťpalcových kolesách z ľahkej zliatiny s centrálne umiestneným skleneným logom ŠKODA. Na zadnej časti auta zaujme nárazník bez viditeľných koncoviek výfuku a strešný spojler s integrovaným tretím brzdovým svetlom. Oba tieto prvky, rovnako ako zadné výstupy vzduchu, sú vyrobené z karbónu a napomáhajú aerodynamickým vlastnostiam vozidla. Horné zadné svetlá z českého krištáľu pripomínajú svojím tvarom písmeno L a spoločne so spodnými zadnými svetlami vytvárajú pri jazde v noci pre značku ŠKODA typické písmeno C. Na zadnej časti je umiestnený osvetlený nápis ŠKODA.

Interiér s prvkami z krištáľu a svetelnými efektmi
Štúdiou VISION RS predstavuje ŠKODA nový dizajn interiéru. Nový dizajnový jazyk zdokonaľuje prvky z koncepčnej štúdie ŠKODA VISION X, predstavenej na autosalóne v Ženeve 2018. Veľkoryso široká prístrojová doska vo svojom strede preberá symetrické tvary mriežky chladiča vozidla ŠKODA. Okrem mnohých karbónových prvkov dominujú interiéru dekoračné lišty z ručne brúseného krištáľu, ktoré v kombinácii s dotykovou obrazovkou infotainment systému vytvárajú originálne svetelné efekty. Stredová konzola v kozmickom štýle, ktorá je celá vyrobená z karbónu, a tiež ďalšie karbónové prvky dokladujú príbuznosť vozov RS s motošportom. Minimalistická páka voliča prevodovky, zabudovaná v stredovej konzole, ovláda elektronické radenie automatickej prevodovky DSG shift-by-wire.

Digitálna budúcnosť: Stále pripojenie a dostupnosť

Digitalizácia a konektivita sú dva hlavné piliere Stratégie 2025 spoločnosti ŠKODA AUTO.

Štúdia ŠKODA VISION RS naznačuje ďalší krok do digitálnej budúcnosti, v ktorej budú vodič a vozidlo v stálom spojení a komunikovať budú cez internet. Do služieb ŠKODA Connect je teraz integrovaný aj hlasový asistent Alexa od spoločnosti Amazon.

Výrazným prvkom v interiéri je veľká centrálna obrazovka na prístrojovej doske, ktorá umožňuje ovládanie mnohých funkcií vozidla, ako napríklad výber troch jazdných režimov, ale i viacero funkcií infotainment systému a konektivity. Farebnú dotykovú obrazovku s vysokým rozlíšením vysunúť stlačením tlačidla a použiť ju ako nabíjaciu dokovaciu stanicu pre smartfón, ktorý vytvorí internetové pripojenie. Štúdia ŠKODA VISION RS je tak vždy online a ponúka prístup k mobilným online službám ŠKODA Connect.

Najnovšie správy