Bicykel SLAVIA

Nadšený cyklista sa s replikou viac ako 120-ročného bicykla postaví na štart L’Etape du Tour

Nadšený cyklista sa s replikou viac ako 120-ročného bicykla postaví na štart L’Etape du Tour

16. 7. 2019

Vášnivý cyklista Vladimír Vidim z Prahy si zostrojil vernú repliku bicykla značky SLAVIA z roku 1896

  • Pražský fanúšik veteránov Vladimír Vidim postavil vernú repliku bicykla SLAVIA z roku 1896
  • Originálna etapa Tour de France s vrcholom vo výške 2 365 metrov je medzi amatérskymi cyklistami považovaná za najnáročnejšiu výzvu
  • SLAVIA je prvým bicyklom, ktorý spoločne postavili zakladatelia dnešnej automobilky ŠKODA AUTO, Václav Laurin a Václav Klement

Absolvovať s bicyklom navrhnutým pred viac ako 120 rokmi etapu Tour de France a vyjsť v sedle historického bicykla až do výšky 2 365 metrov? Vladimír Vidim, vášnivý cyklista z Prahy, sa do tejto, na prvý pohľad nesplniteľnej úlohy, pustil. Zostrojil si vernú repliku bicykla značky SLAVIA z roku 1896 (Video zo stavby si môžete pozrieť v článku na ŠKODA Storyboard) a chce si na ňom 21. júla na L’Etape du Tour zmerať sily s modernými závodnými bicyklami a špičkovými amatérskymi pretekármi. Bicykel SLAVIA bol prvým výrobkom firmy Laurin & Klement, podniku, ktorý bol predchodcom dnešnej ŠKODA AUTO.

Rovnako, ako je Tour de France - ktorú ŠKODA tento rok ako hlavný oficiálny partner podporuje už šestnástykrát - kráľovnou profesionálnych pretekárskych okruhov, tak je L’Etape du Tour najväčšou výzvou pre amatérskych cestných cyklistov. Originálna etapa Tour de France je so strmými stúpaniami, hrozivými zjazdami a vyčerpávajúcou cestou na vrchol, obrovskou výzvou pre amatérskych cyklistov. A o čo väčší výkon by to bol, keby sa túto drsnú etapu podarilo absolvovať na bicykli skonštruovanom pred 120 rokmi! Na bicykli, ktorý je so svojimi 18 kilogramami takmer dvakrát ťažší ako dnešné pretekárske bicykle, s jediným prevodom, bez voľnobehu a bez bŕzd?

Týmto bicyklom je práve SLAVIA. Vyrobili ho v roku 1895 ako prvý bicykel vo svojej dielni mechanik Václav Laurin s kníhkupcom Václavom Klementom. Vďaka vysokému dopytu podnik rýchlo expandoval. V roku 1899 predstavil prvý motocykel a v roku 1905 prvý automobil značky Laurin & Klement. Fúzia firmy L&K s automobilovou divíziou plzenských závodov v roku 1925 predstavovala ďalší krok na ceste k dnešnej globálne úspešnej značke ŠKODA. A pretože ŠKODA vzhľadom k týmto historickým koreňom podporuje najvýznamnejší cyklistický závod na svete, napadla Vladimírovi Vidimovi zaujímavá myšlienka: oživiť jednu z legiend firemnej histórie.

Vyučený zámočník, dnes konštrukčný dizajnér, si život bez bicykla už ani nevie predstaviť. Preto sa ich naučil sám vyrábať - od prvého nákresu, až po plne funkčné modely (video). Svojmu koníčku sa 54-ročný Vidim venuje vo svojej malej dielni v Roztokách pri Prahe. Najradšej reštauruje historické bicykle alebo vyrába ich verné repliky.

Slávny bicykel SLAVIA patrí medzi jeho doteraz najnáročnejšie projekty. Napriek očakávaniam sa Vidimovi a jeho priateľom nepodarilo zohnať originálny exemplár pretekárskeho bicykla, ktorý by mohol poslúžiť ako vzor. Pre zistenie všetkých rozmerov, uhlov a ostatných konštrukčných detailov prvého bicykla z Mladej Boleslavi, preto použil historické fotografie. Pátranie po historicky správnych výrobných metódach a samotná stavba bicykla SLAVIA trvali približne štyri mesiace. Výsledok však stál za všetku námahu. Presná replika vyzerá, ako by práve vyšla z dielne Václava Laurina a Václava Klementa. A funguje bezchybne. Presná replika tiež znamená, že SLAVIA nemá prehadzovanie rýchlosti ani brzdy, ako ich poznáme dnes. Pozrite si porovnanie bicykla SLAVIA s moderným pretekárskym bicyklom v článku na ŠKODA Storyboard.

Bude to skutočná výzva. A aby spoločnosť ŠKODA AUTO pražského nadšenca v jeho prípravách podporila, zapožičala mu najnovší model SUPERB.

Táto jedinečná udalosť je súčasťou Tour de France od roku 1993. Presne šesť dní pred profesionálmi, vyrazia 21. júla ctižiadostiví amatérski pretekári na trasu etapy z Albertville do Val Thorens, ktorá meria 135 kilometrov. Budú musieť vystúpať spolu 4 563 výškových metrov a prekonať tri neľútostné prevýšenia: Cormet de Roselend (1 968 m), Cote de Longefoy (1 190 m) a strmý nájazd do cieľa vo Val Thorens vo výške 2 365 metrov.

Aktuálne tlačové správy

Všetky tlačové správy a novinky