Slovenské zastúpenie značky Škoda ste prevzali v azda najhoršej situácii od jeho vzniku. Ako to vnímate?
To, čo sa tu i všade inde udialo, nemohol nikto predvídať. Podmienky, do ktorých som sem prišiel, sú však úplne rovnaké pre všetkých. So zatvorením ekonomiky naozaj nikto nerátal. Bol som však rád, že pri mojom príchode tím fungoval skvelo, neuzavrel sa sám do seba. Naopak, snažil sa pomáhať predovšetkým predajnej sieti, pretože tá si to odniesla najviac. Bol som veľmi rád, že ako značka sme zachovali chladnú hlavu a vlastne zo dňa na deň sme sa preorientovali a prispôsobili situácii. Zmenili sme formu komunikácie s našimi obchodníkmi a celý čas sme im poskytovali školiace aj poradenské služby formou online. Zároveň sme prijali balík rôznych opatrení, ktorý bol zameraný na zmiernenie ekonomického vplyvu na ich podnikanie. Chceli sme i v tomto čase zostať blízko našim zákazníkom, pretože to najväčšie obmedzenie života prišlo práve v čase uvádzania novej Octavie. Preto sme veľmi rýchlo prešli do onlinovej komunikácie, vytvorili sme nové nástroje ako virtuálny showroom, zdokonalili sme náš webový konfigurátor, aby ľudia aj doma zostali so značkou v kontakte. A záujem bol, udržali sme si klientelu a odzrkadlilo sa to aj na predajných výsledkoch. Veľmi nás tešilo, že hneď ako to bolo možné, sa vrátili k nám do predajní i servisov. Tejto dôvery sme si vedomí a veľmi si ju ceníme.
Ocenili sme, že od prvých dní koronakrízy ste prejavili spoločenskú zodpovednosť a pomáhali ste, kde sa dalo…
Videli sme, ako sa všetko spomaľuje a súčasne sme vedeli, že treba pomôcť tým, ktorí na tom boli oveľa horšie ako my. Nemocnice či rôzne ústavy mali veľký problém zabezpečiť mobilitu a iné činnosti. Preto sme spolu s našimi obchodníkmi poskytli takmer osemdesiat áut päťdesiatim rôznym organizáciám, aby svoju časť boja s pandémiou mohli zvládnuť. Je to dôkazom, že v takýchto situáciách dokážeme zmeniť zabehané zmýšľanie a rozhodovať sa veľmi rýchlo.
Čo horúce aktuálne riešite vo firme?
Bez ohľadu na koronu prechádza náš biznis veľkou transformáciou. Narastá dynamika práce, prichádza elektrifikácia vozidiel či digitalizácia procesov. Zákazníci od nás očakávajú ešte rýchlejšie a efektívnejšie služby a komunikáciu. My pritom z kvality nechceme poľaviť. Vidíme, že treba byť k dispozícii 24 hodín denne a sedem dní v týždni. Snažíme sa týmto trendom prispôsobiť. Vstúpili sme úspešne do elektromobility a táto téma je pre nás veľkou výzvou. Pracujeme na novom koncepte predaja jazdených vozidiel. Túto oblasť by sme ako značka s vedúcim postavením na trhu chceli skultivovať a zlepšiť jej reputáciu. Digitalizujeme procesy a mnoho aktivít prenášame aj do online prostredia
V tejto neľahkej situácii oslavujete 125. výročie vzniku značky. Pomáha história a tradícia aj vám?
Pohľad do histórie prezradí, že značka úspešne prešla mnohými výzvami. Vždy si s nimi dokázala poradiť. Snaha zakladateľov posúvať značku vpred, inovovať, hľadať riešenia, byť odvážni a nevzdávať sa je akousi DNA našej značky. Pravda, oslavy tohto výročia sme na začiatku roku plánovali inak, než nám okolnosti dovoľujú. Aktuálne prichádzame s novým modelom Enyaq, ktorý je ďalším míľnikom našej histórie. Ako hovorili Laurin a Klement, „Jen to nejlepší jest pro naše zákazníky dost dobré“. A že túto myšlienku úspešne prenášame do reality, potvrdzujú aj výsledky predaja na Slovensku. Za prvých osem mesiacov roka sme dosiahli najväčší nárast trhového podielu. Obrovský skok, ktorý značka urobila v produktovej palete, v technológiách, v atraktívnom dizajne, v službách či v rozvoji siete, je jednoducho vidieť. A za to, že sme pre zákazníkov čím ďalej častejšie prvou voľbou, sme im nesmierne vďační.
A aby toho nebolo málo, na všetky automobilové značky tlačia emisné limity. Ako je na tom dlhodobo najpredávanejšia značka na Slovensku?
Prísne emisné limity platné od tohto roka sú témou pre motorizmus ako taký. Každý, a aj my, sa ich snaží splniť a nemusieť platiť pokutu. Na túto dobu sme sa už dlho dopredu pripravovali napríklad výrazným znižovaním spotreby energií v závode, spotreby vody či odpadu v rámci programu Green Future, ktorej hlavným cieľom je podporovať udržateľný rozvoj firmy. Škoda je súčasťou koncernu Volkswagen a pre Európsku úniu je partnerom koncern ako taký. Samozrejme, v rámci skupiny máme svoje úlohy, ktoré plníme napr. zavádzaním nových technológií či smerovaním modelového a motorového mixu. Súčasne vyvíjame a ponúkame hybridné technológie. Veď v súčasnosti je každý piaty u nás predaný Superb vo verzii plug‑in hybrid. Elektrické Citigo iV máme vypredané. A v týchto dňoch vstupuje na trh náš najpredávanejší model Octavia, IV. generácie, ktorá medzi inými ponúka zákazníkom i P‑HEV, mHEV či CNG pohon na báze stlačeného zemného plynu.
Aká je pre vás situácia dnes v polovici septembra?
V súčasnom období je celý segment predaja osobných vozidiel stále veľmi zložitý. Jún a júl síce priniesli isté oživenie, no jasne vidíme, že minuloročné výsledky predaja už celkový trh nedoženie. No tiež vidíme, že ľudia o mobilitu, a teda nákup automobilov majú záujem a nám sa darí oslovovať ich našimi modelmi a službami. V súčasnosti ponúkame osem modelových radov a sme jednotkou tak v privátnom, ako aj vo flotilovom segmente. Za prvých osem mesiacov roka máme trhový podiel na Slovensku 21,8 %, čo je o 3,6-percentného bodu viac než vlani o tomto čase. Hoci trh klesol o 32 %, my sme klesli len o 17 %. Preto nám trhový podiel narástol. Rád by som zdôraznil, že v privátnom segmente, ktorý na Slovensku tvorí asi jednu tretinu predaja, dosahujeme aj v absolútnych hodnotách ako jediná značka v TOP 10 lepšie výsledky než vlani. Veľmi nám k tomu pomohol predajný úspech nových modelov Kamiq, ktorý je najpredávanejším malým crossoverom na Slovensku, či Scala, ktorá sa rýchlo etablovala v segmente tzv. hatchbackov. Pre slovenského zákazníka chceme zostať i naďalej tou prvou voľbou!
Len pred niekoľkými dňami ste uviedli na trh váš prvý čisto elektrický model Enyaq. Ako chcete presvedčiť zákazníka, aby si namiesto dieselového alebo benzínového auta kúpil elektromobil?
Škoda Enyaq znamená pre značku Škoda technický a strategický míľnik, ktorý prichádza v ten správny čas, keď zaznamenávame narastajúci záujem zákazníkov o alternatívne pohony. Model využíva výhody elektrickej mobility v každom detaile.
S ohlasom na Škodu Enyaq som skutočne veľmi spokojný. Je totiž odpoveďou na všetky 4 hlavné predsudky, ktoré potenciálni klienti majú voči elektromobilom. Po prvé: ponuka elektromobilov je obmedzená – Enyaq prichádza v širokej palete verzií, pohonov a kapacít batérií. Po druhé: elektromobily nepatrili v oblasti dizajnu práve k tým najpodarenejším. Enyaq je skutočne elegantným a dizajnovým kúskom s veľkou mierou vnútorného priestoru a komfortu. Po tretie: elektromobily majú krátky dojazd. Napríklad Enyaq iV 80 má dojazd vyše 500 km a na 80 % kapacity sa dá nabiť za necelých 40 minút a to je už dostačujúce na denné používanie. Po štvrté: elektromobily sú veľmi drahé. S cenou pod 40 000 € je Enyaq už pre istú skupinu či už privátnych, ale v prvej fáze najmä flotilových zákazníkov zaujímavým riešením mobility, ktorý má veľmi zaujímavé prevádzkové náklady (tzv. TCO – total cost of ownership). V neposlednom rade je dynamika a jazdný komfort v mnohých ohľadoch nevšedným potešením z jazdy. Prvé modely Škoda Enyaq by mohli byť na Slovensku pred letom budúceho roka. Objednať sa bude dať už o niekoľko týždňov.
Napokon aj na Slovensku predaj elektrických vozidiel rastie i vďaka postupnému rozvoju vládnych programov na rozvoj elektromobility. Aj keď do ucelenej stratégie a deklarácie jasnej vládnej podpory rozvoja infraštruktúry, či rozvoja nasadenia elektromobilov predovšetkým teraz na začiatku máme ešte ďaleko. Dostupná a kapacitne pripravená infraštruktúra je ten posledný krok v odstránení bariér, ktorý nedokážu výrobcovia sami bez vládnej podpory subjektov v komunálnej či privátnej sfére zabezpečiť.
Podľa vyjadrení štátnych orgánov práve vstupujeme do druhej vlny koronavírusu. Aký vývoj trhu očakávate? Akú máte taktiku a stratégiu v najbližších mesiacoch?
Spoliehame sa na našu širokú paletu atraktívnych modelov, ktorú chceme zákazníkom ponúkať spolu s atraktívnou formou financovania vďaka Volkswagen Finančné služby, ktorá je naším partnerom. Veríme, že sa ukáže sila produktov, dostupnej predajnej a servisnej siete s vysokou kvalitou poskytovaných služieb. Myslím si, že k výsledkom roku 2019 (vyše 100-tisíc predaných vozidiel celkovo na Slovensku) sa nevrátime ani na budúci rok, možno v roku 2022. Tento rok by som bol veľmi rád, keby trh osobných vozidiel na Slovensku prelomil hranicu 75-tisíc. Chceli by sme tento rok predať na Slovensku viac ako 18-tisíc vozidiel. Dúfame, že tým čo najviac prispejeme k obnove veľmi starého a neekologického vozového parku na Slovensku, keďže priemerný vek vozidiel u nás je viac ako 14 rokov.
Podľa marketingových expertov škrty vo výdavkoch na marketing sú krokmi do záhuby. Súhlasíte?
Ani my nemáme neobmedzené zdroje a komplikovaná situácia si vyžiadala náročné riešenia. Avšak pri kľúčových aktivitách, ako sú uvádzanie modelov, podpora dílerskej siete, komunikácia či sponzoringové aktivity, sme zachovali najvyššiu možnú podporu a to sa nám v konečnom dôsledku vypláca. Cyklistika, hokej i motoršport sú pevnou súčasťou našej marketingovej stratégie. Veď taká cyklistika je s nami prepojená už 125 rokov, keďže firma začínala práve s výrobou bicyklov. A nejde tu len o Tour de France, ale trebárs aj o obľúbené preteky horkých bicyklov pre verejnosť – Škoda Bike Open Tour či tradičné preteky Okolo Slovenska. V rámci sponzoringových aktivít sme sa tento rok rozhodli zastrešiť ďalší pilier a to kultúru. Je nám nesmiernou cťou, že od tejto sezóny sme sa stali partnerom SND.
Ako sa pozeráte do budúcnosti, za horizont roku 2020?
Nový normál bude trocha iný, než bol normál pred koronou, aký sme poznali. Bude rýchlejší, dynamickejší, agilnejší, bude závislý od prispôsobenia sa novým trendom. Už dnes vidíme, že napr. firemní klienti hľadajú flexibilné riešenia mobility, ktoré reagujú na ich aktuálnu situáciu vo firme. Súčasná doba nás v mnohom vycvičila a prinútila nás zrýchliť niektoré veci, ktoré sme možno odkladali. Pripravili a spustili sme projekty ako virtuálny showroom, nový konfigurátor vozidiel či komunikáciu na diaľku. Na trhu vidíme pre našu značku veľký potenciál. Či už ide o nové vozidlá, alebo služby zákazníkom, chceme naďalej byť tým najlepším partnerom v oblasti mobility. Znova spomeniem oblasť jazdených vozidiel. Škoda má v tomto ideálnu pozíciu, pretože zostatkové hodnoty našich vozidiel, t. j. hodnota pri opätovnom predaji po rokoch je v porovnaní s ostatnými značkami oveľa vyššia.
Ďalšou výzvou je digitalizácia procesov a ich zefektívnenie. Nemyslím, že online predaj začne hýbať svetom a autá budeme vo veľkom kupovať cez internet. Kontaktným miestom aj v budúcnosti budú naši predajcovia, ich úloha pri predstavení modelu, testovacej jazde, interakcii so zákazníkom je nezastupiteľná. Preto kladieme veľký dôraz na ďalší rozvoj kvalitnej siete našich autorizovaných partnerov. V budúcnosti bude ešte dôležitejší zákaznícky zážitok v showroome, na internete v mailovej komunikácii či cez sociálne siete. A pre to urobíme maximum. Nikto to za nás nevyrieši, nič nám do lona nespadne. Ale zdôrazňujem: potenciál našej značky je stále veľký!